استقلال در یک بازی پر حاشیه و جنجالی توانست گل گهر را شکست دهد اما هر چقدر هم که این بازی پرحاشیه بود، نمی توانیم منکر کیفیت فنی آن شویم...

استقلال در حساس ترین دیدار هفته به مصاف گل گهر سیرجان رفت و این بازی با پیروزی استقلالی ها به پایان رسید.

به گزارش طرفداری، قبل از هر چیزی باید در مورد تیم گل گهر صحبت کنیم. گاهی اوقات باید نتیجه روی اسکوربورد را به خصوص در فوتبال ایران کنار گذاشت و به شکل بازی تیم ها نگاه کرد. بدون شک تیم امیر قلعه نویی این فصل از جسورترین تیم های لیگ برتر بوده است و شاهد این قضیه هستیم که چه مقابل پرسپولیس و چه مقابل استقلال این تیم نمایشی جذاب را داشته و به نوعی پای ثابت اکثر بازی های جذاب لیگ است.

تیم گل گهر در اکثر بازی های این فصل خودش با سیستم 433 به میدان رفته البته ما همواره شاهد تغییرات بسیاری در سیستم این تیم هستیم و سیرجانی ها از لحاظ تغییرات مثبت در جریان بازی جایگاه ویژه ای بین تیم های ایرانی دارند. برای مثال در بازی مقابل پرسپولیس دیدیم که این تیم چگونه با به زمین آوردن زکی پور حربه تاکتیکی پرسپولیسی ها را مهار کرد و در ادامه روی بازی سوار شد یا همین امروز هم با چند جا به جایی در شرح وظایف سعید صادقی در راستای ارائه بازی ای موثرتر، توانست به خوبی موقعیت ایجاد کند. 

سیرجانی ها برای شروع بازیسازی خود معمولا یک عرض سه نفره را از عقب زمین تشکیل می دادند که شامل دو مدافع  و علیرضا علیزاده بود در چنین شرایطی هم فولبک های تیم به تناوب نفوذ می کردند.

نوید عاشوری به عنوان بازیکن شماره 8 تیم نقش مهمی در دریافت توپ از لاین اول بازیسازی تیم گل گهر داشت و در این الگوی بازی معمولا سعید صادقی به داخل متمایل می شد و با دریافت توپ و انجام کار ترکیبی، توپ را به منطقه خطر نزدیک می کرد. عمده خروجی این الگوی بازیسازی را ما در سمت چپ زمین می دیدیم جایی که همزمان سعید صادقی و میلاد زکی پور حضور داشتند و در نیمه اول هم شاهد این قضیه بودیم که موقعیت های خوبی از آن سمت نصیب آن ها شد.

این صحنه شمای خوبی از فرم بازیسازی گل گهری ها را به ما نشان می دهد این تیم با عرض سه نفره آغاز می کرد و با دو یا سه الگوی متنوعی که داشت بازیسازی خود را شکل می داد...
به گوشه پایین تصویر نگاه کنید، میلاد زکی پور سریعا به دنبال نفوذ است. شاید اگر استقلال در جناح راست خود صالح حردانی را نداشت، موقعیت های بیشتر و خطرناک تری به گل گهر می داد.

 

به جایگاه میلاد زکی پور دقت کنید در حالی که صادقی در سمت چپ صاحب توپ است به بیرون می زند و پس از حرکت صادقی به بیرون سریعا آماده اورلپ از بغل خط است و بارها شاهد این صحنه بودیم. این شکل بازیسازی معمولا در فوتبال روز دنیا رایج است...

الگوی دیگر بازیسازی تیم گل گهر هم ارسال های طولی بلند از دفاع به half-space و flank ها بود.

این شکل از بازیسازی گل گهری ها معمولا زمانی انجام می شد که بازیکنان استقلال جلوتر از حد معمول به دنبال تحت فشار گذاشتن حریف بودند.

گل گهر از لحاظ شکل ساخت بازی به نوعی از تنوع تاکتیکی بسیار زیادی برخوردار است و همین قضیه هم به این تیم کمک زیادی کرده است. پیش از این که کیروش استنلی راهی گل گهر شود، سیرجانی ها با بازی دادن رضا شکاری با یک فالس ناین و مهاجم کاذب 433 بازی می کردند. شاید حضور رضا شکاری در این بازی و بیرون نشستن کیروش استنلی می توانست بسیار بیشتر به گل گهر کمک کند چرا که وقتی تیمی با فالس ناین بازی می کند، از لحاظ حضور در فاصله بین خطوط حریف بسیار موثر تر بازی می کند و این قضیه می توانست مدافعین استقلال را بیشتر به تکاپو بیاندازد علی الخصوص که این روزها استقلال در شرایط دفاعی خوبی قرار ندارد و فرهاد مجیدی  بازیکن پست 6 خود را هم در اختیار نداشت. در مورد بازی گل گهر می توان به نکات بیشتری اشاره کرد اما حالا وقت آن رسیده سراغ استقلال برویم. قبل از آن هم باید به این موضوع اشاره کنیم که قرار نیست در هر بازی، تیمی که از لحاظ تاکتیکی سرتر است در بازی پیروز شود.

آبی ها در این بازی با سیستم 3421 بازی کردند و در خط میانی هم به دلیل مصدومیت زبیر نیک نفس پیش بینی می شد این تیم از لحاظ تخریبی به مشکل بخورد اما به غیر از چند صحنه در این بازی، استقلالی ها به خوبی این بحران را مدیریت کردند.

 پس از این که آمانوف راهی لیگ ایران شد به نظر می رسید نتواند به خوبی مشکلات استقلال در فاز بازیسازی را حل کند اما در بازی های اخیر این بازیکن ریتم بسیار خوبی به بازی استقلال داده است و نشان داده توانایی خوبی در ارسال پاس های پروگرسیو و شوت های از راه دور دارد. (تعریف پاس پروگرسیو؛ پای که اگر در مبدا و مقصدش در زمین خودی باشد بتواند 25 متر، اگر مبدا زمین خودی و مقصد زمین حریف باشد حدودا 20 متر و اگر مبدا و مقصد در زمین حریف باشد چیزی حدود 10 تا 15 متر را طی کند. البته این اعداد از نظر مراجع آماری مختلف کمی می تواند متفاوت باشد)

از شوت خوب آمانوف که در ابتدای بازی بگذریم، به پاس منجر به پنالتی می رسیم که این بازیکن ازبک با دید بسیار خوبی تصمیم گرفت یامگا را صاحب توپ کند.

آمانوف به خوبی در این صحنه در یک لحظه طلایی پاس منجر به پنالتی را می دهد...

از سه تعویض نیمه دوم استقلالی ها هم نباید بگذریم، جایی که فرهاد مجیدی با چند تغییر همزمان ریتم هجومی تیمش را کوک کرد و روی چند صحنه موقعیت های بسیار خوبی خلق کردند.

استقلال نشان داد به تیمی تبدیل شده که می تواند در لحظات حساس و دشوار به خوبی اوضاع را مدیریت کند قطعا اگر استقلال چند فصل اخیر را به یاد بیاوریم می توانیم از بازی های بسیار زیاد و سرنوشت سازی نام ببریم که استقلال در تمامی آن ها مشکلات را به درون زمین راه داد و فرسنگ ها از قهرمانی دور شد اما این استقلال حالا 21 هفته است که نباخته و تاخت به سوی قهرمانی حرکت می کند... آبی های تهران حالا اختلاف امتیازی خود با پرسپولیس را به عدد 6 رسانده اند و اگر از فرصت ها به درستی استفاده کنند می توانند تا قبل از بازی دربی این اختلاف را حفظ و یا حتی به فکر افزایش آن باشند...

اعتبار تاکتیکی این بازی را باید به کادر فنی گل گهر داد که از لحاظ تاکتیکی نمایش بهتری داشتند و استقلال را هم مثل پرسپولیس در آزادی تحت فشار گذاشتند اما در روزی که زور استقلال از لحاظ فنی به گل گهر نرسید، شوک های بیرون زمین فرهاد مجیدی، استقلال را در بازی حفظ کرد، سرپا نگه داشت و برنده از زمین بیرون فرستاد!